شنبه، فروردین ۱۵، ۱۳۹۴

"خیز بلند استراتیژیک" یا درک ناقص از سیاستهای جهانی!

 
 ع.م.اسکندری

"خیز بلند استراتیژیک" یا درک ناقص از سیاستهای جهانی!

*************************************************

حمایت حکومت افغانستان از تجاوز سعودی بر کشور یمن نه تنها "خیز بلند استراتیژیک*" نیست بلکه عمق نا فهمی رهبران افغانستان از جیو پالیتیکس منطقه و افغانستان را نشان میدهد.

من بارها در نوشته ها، سیمینارها، کنفرانسهای دانشگاهی و اکادمیک و حتی در صحبتهای رادیویی و تلویزیونی خود بر این نکته اصرار کرده ام که یکی از عوامل جنک و بی ثباتی در افغانستان، سیاست نا متوازن خارجی کشور بعد از به قدرت رسیدن شهید محمد داود خان تا اکنون بوده است.

من درین جا نمیخواهم دوباره وارد این بحث شوم ولی صرف یک مسئله بدیهی را باید دوباره تکرار کنم که جغرافیه ای بنام افغانستان منحیث منطقه هایل توسط دو امپراطوری بزرگ قرن نزدهم یعنی بریتانیای کبیر و روسیه تزاری پی ریزی شده است. این موقعیت استراتیژیک و استثنایی اقغانستان با همه تغییراتی که در سیاست های جهانی بخصوص بعد جنگ سرد آمده است هنوز هم کم یا بیش بحالت خود باقیست.

افغانستان نمیتواند دوست یکی از قدرتهای بین المللی و یا منطقوی و همزمان دشمن بالفعل قدرت دیگر منطقوی و یا جهانی باشد. تجارب سقوط حکومت امیر امان الله خان، داود خان،  حکومات مربوط حزب دموکراتیک خلق، استاد ربانی و حتی طالبان همه گویای همین حقیقت اند.

موضع گیری حکومت کنونی کابل حتی به مراتب خطرناکتر از موضع گیریهای حکومات افغانی در زمان جنگ سرد است. زیرا اگر موضع گیریهای دیروزی باعث جنگ های نیابتی در افغانستان شد؛ حمایت حکومت کنونی کابل از تجاوز عربستان سعودی و متحدین آن به کشور مستقل و اسلامی یمن، به علاوه جنگهای نیابتی جنگ مذهبی میان شیعه و سنی را نیز در افغانستان شعله ور خواهد ساخت.

رهبران جبهه متحد قبلی، رهبران تیم اصلاحات و همگرایی، همه رهبران حکومت به اصطلاح وحدت ملی کنونی و همه احزاب و سیاسیون کشور باید متوجه عواقب چنین تصمیم گیری عجولانه و غیر دپلوماتیک باشند که فردا عواقب آن خیلی خطرناک خواهد بود و مسئولیت آن بدوش همه سیاسیون، دو تیم و بخصوص دو شخصی که خود را در راس قدرت میدانند؛ خواهد بود.

 از همه سیاسیون دارای فکر ملی و مستقل، روشنفکران، سازمانهای مدنی و اجتماعی و احزاب سیاسی و شخصیتهای ملی- مذهبی و مستقل کشور توقع برده میشود تا صدای اعتراض خود را در مخالفت با چنین تصمیم نا عاقبت اندیشانهء حکومت اشرف غنی- عبدالله بلند کنند.

---------------------

*- اصطلاح"خیز بلند استراتییک" را آقای رزاق مامون بکار برده اند.

هیچ نظری موجود نیست: