شنبه، بهمن ۰۵، ۱۳۹۸

آیا جوانمردی پیدا میشود که به امر "سرکار" نه، بگوید؟!

آیا جوانمردی پیدا میشود که به امر "سرکار" نه، بگوید؟!
==========================
حکومت کنونی افغانستان که مدت قانونی ان نیز در ماه جوزای امسال (1398) به پایان رسیده است؛ یک حکومت مصلحتی، توافقی و بالاجبار است؛ که نام رسمی آن نیز "حکومت وحدت ملی" است.
...
من چند سال قبل درین رابطه نوشتهء مفصلی داشتم تحت عنوان "چرا حکومت وحدت ملی" * که هم در مطبوعات چاپی داخل کشور و هم درسایتهای انترنیتی نشر گردیده است. حالا درینجا منظورم این نیست که باز وارد این بحث شوم؛ ولی عصارهء بحث این است که: هردو تیم امضا کنندهء توافقنامهء سیاسی (تیمهای تحول و تداوم و اصلاحات و همگرایی) و در رآس این تیمها آقایون داکتر اشرف غنی و دکتور عبدالله در امور حکومت داری و بخصوص تعیین، تقرر و تغییر کادرهای رهبری حکومت ( ملکی، نظامی و دپلوماتیک) حق مساوی ودر نهایت "برابر گونه" دارند.
این که بیش از نود فیصد مفردات آن توافقنامهء سیاسی تحقق نپذیرفت؛ بجایش، ولی اقلا در تعیین و تغییر کادرها بالنسبه آن توافقنامه مراعات میگردید. از ماه جوزای امسال که زمان قانونی آن حکومت نیز به پایان رسیده و بخصوص بعد شروع کمپاین های اتخاباتی که آقایون دکتور عبدالله و داکتر غنی هردو کاندید اند؛ روند تغییر و تعیین یک طرفهء کادرهای رهبری حکومتی از جانب داکتر اشرف غنی احمدزی سرعت بی سابقهء گرفته است.
سوال من این است که:
آیا هنوز "حکومت وحدت ملی" پابرجاست؟
اگر هست؛ پس دکتور غنی با کدام حق و صلاحیت اقدام به تغییر و تقرر کادرها در اداراتیکه مطابق به توافقنامهء سیاسی مربوط به تیم اصلاحات و همگرایی اند؛ دست میزند؟
اگر حکومت "وحدت ملی" هنوز پابرجاست؛ پس، چرا دکتور عبدالله درین تغییرات و تبدلات، هیچ واکنشی نشان نمیدهد و نقشی هم ندارد؟
چرا کادرهای تیم اصلاحات و همگرایی که غیر قانونی از وظایف شان سبکدوش میشوند؛ بسیار به آرامی، امر "سرکار" را اطاعت میکنند؟
اگر زمان "حکومت وحدت ملی" به پایان رسیده باشد؛
درآن صورت هیچ یکی از رهبران آن (بخصوص که خود کاندید برای دور آینده نیز هستند) قانونا صلاحیت تبدیل، تعییر و تقرر کادرها را تا زمان تکمیل پروسهء انتخابات و تعیین رهبری حدید؛ ندارند.
و بالاخره؛.
آیا در کُل مُلک کسی پیدا نمیشود که به این عمکردهای سلیقوی، تمامیت خواهانه و غیر قانونی "سرکار"، نه بگوید؟!
++++++
*- چرا حکومت وحدت ملی؟ (نیم نگاهی بر دولت سازی در افغانستانِ پسا طالبان) http://www.khorasanzameen.net/php/read.php?id=3535 -

هیچ نظری موجود نیست: