جمعه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۸

لطفا حاتم بخشی نکنید!


Afbeelding kan het volgende bevatten: ‎5 mensen, ‎‎inclusief ‎توریالی خاوری‎‎, staande mensen en buiten‎‎لطفا حاتم بخشی نکنید!
===========
... عزیز را درود میفرستم.
میدانم و میدانی که ما همدیگررا چقدردوست داریم.
اما بعد: من کمتر به نوشته ها و تبصره های دوستانم پاسخ میدهم؛ الا اینکه خود را مجبور احساس کنم. حالا یکی از همین موارد است....
اینکه غنی احمدزی لنگی میزند، قدیفه برشانه می اندازد و یا چپلی می پوشد، برای من آنقدر جالب نیست؛ چون میدانم که او این کارها را نه بخاطر درست و خوب بودن ان و یا علاقمندی شخصی اش به این کالا، بلکه برای عوام فریبی میکند؛ تا نشان دهد که او یک پشتون خوب است. او با این کارش نه تنها به فرهنگ پشتونها احترام و به پشتونولی کمک نمیکند، بلکه به خلق پشتون و فرهنگ پشتونی بی حرمتی روا میدارد. درین مورد من دلایل فراوان میتوانم ارائه کنم که همین حالا ضرورتش نیست.
من این کامنت را بخاطر این گپ ننوشتم بلکه در واکنش به این جملهء شما مینویسم که میگویید:
" غنی، یک رییس جمهور دانشمند و با برنامه است."
شما از روی کدام اسناد چنین حکم را میکنید؟ از روی عملکرد وی در طول این هژده سال در وزارت مالیه، دانشگاه (پوهنتون) کابل و پنج سال اخیر ریاست جمهوری اش؟ از کارش در ایالات متحده و بانک جهانی؟ و یا از روی نوشته ها و مقالات علمی و اکادمیک اش چه در زمان تحصیلش و چه بعد از آن؟
اگر از روی کارکردشان در افغانستان حساب کنید که قطعا ناکام است. او اداره و رهبری را حتی به اندازهء یک مَلِک دِه هم نمیداند. در بانک جهانی مسلما او یک مامور اداری یا کاتب بوده است نه یک کارشناس یا متخصص امور اقتصادی و یا بانکداری و فایننس، چون اوشان تحصیل اکادمیک در اقتصاد، بانکداری و امور مالی ندارند.
آقای احمدزی دکتورای انتروپولوزی دارد. من هرگز نوشته یا مقاله اکادمیک از ایشان درین عرصه نخوانده ام. چند مقاله ایکه به فارسی هم وشته اند، بیشتر تبلیعاتی- سیاسی اند تا علمی و اکادمیک. یگانه کتاب ایشان همان کتاب بازسازی دولتهای ورشکسته با همکاری لاک هارست است که ان کتاب هم کدام اثر علمی و اکادمیک نیست ؛ بلکه بیشتر گزارش نامه است.
اما در مورد برنامه های ایشان:
شما از کدام برنامه میگویید. از همان برنامهء دویمه سقوی یا برنامه تداوم دیکتاتوری نادرخان و عبدالرحمن خانی؟ اگر منظورتان از برنامه های جریان کمپاین انتخاباتی باشد؛ اکثریت کاندیدان خوب یا خراب، درست یا نادرست برنامه های را منتشر کرده اند.
من واقعا نمیدانم که روشفکر آگاهی چون شما چگونه چنین حاتم بخشی میکند و یک آدم دماگوگ و روان پریش را "رئیس جمهور دانشمند و بابرنامه" میخواند؟!
*****
نوت:
این یادداشت قبلا در کامنتی به نوشتهء یک دوست نوشته شده بود.

Meer weergeven

هیچ نظری موجود نیست: