جمعه، دی ۰۸، ۱۳۹۶

سه یار دبستانی


سه یار دبستانی؛
سه همسنگر، سه شهید!



دیریست که میخواهم در مورد سه روشنفکر پیشتاز دروازی چیزی بنویسم و یاد و خاطره شان را در ذهن دوستان تازه کنم، ولی با همه کوشش هایم نتوانستم عکس شهید انجنیر بشیر را بیابم.
این سه تن مورد نظر نوشتهء کنونی من عبارت اند از:
- شهیدانجنیر محمدخان ندیری دروازی
- شهید انجنیر محمد بشیر دروازی  
- شهید انجنیرعبدالرشید دروازی
اکنون که در روزهای سقوط حاکمیت خونبار حفیظ الله امین و باند خونخوارش قرار دارم لازم دیدم تا این نوشته را با همه کم و کاستی آن که واقعا لیاقت آن سه شهید بزگوار را ندارد؛ همگانی سازم.
انها اولین نسل دانشگاهی (اگر از مرحومین قاضی صاحب سیدجان و آقای شیفته بگذریم که  قبلا دارالعلوم و شرعیات خوانده بودند) در میان روشنفکران دروازی اند. دورهء دهاتی (تا صنف سوم) را در مکاتب محلی درواز خواندند و دورهء ابتدائیه را در لیلیهء فیض آباد و دورهء لیسه را هم در انستیتوت هواشناسی کابل بسر رسانیدند.
 هر سه در سال 1352 از رشته مترولوزی (هواشناسی) دانشکدهء ساینس دانشگاه کابل با نمرات عالی ( بالترتیب نمره اول، دوم و سوم) به درجه لیسانس فارغ گردیدند.
آنها از اولین کادرهای سیاسی دروازی بودند که در آغاز عضویت شاخهء پرچم حزب دموکراتیک خلق افغانستان را داشتند و بعدش هم در سالهای 1351 به محفل انتظار پیوستند و از جمله کادرهای رهبری کننده آن سازمان بودند.هرسه در اواخر ماه سنبله 1358 در زمان حاکمیت حفیظ الله امین بدون هیچ دلیل و الزامیتی از محل کارشان توسط جلادان"خلقی" دستگیرو بدون محاکمه به شهادت رسیدند.
 آنها،باهم به مدرسه و دبستان و دانشگاه رفتند وهمراه با همدیگر دریک روز دستگیر و در یک شب تیر باران شدند.
یاد این هرسه مرد مبارز و دانشور دروازی جاودانه باد!
متاسفانه در نوشته ها و یادنامه هاییکه تا حال نشر شده است، بنابر هر دلیلی که هست من کمتر شاهد آن بوده ام که دوستان و رفقای سازمانی شان از آنها نام گرفته باشند. البته من شخصا در یکی دو نوشتهء خود قبلا از آنها نام برده ام.
برای من این سه تن نه تنها برادر بزرگ و رفیق بودند، بلکه من آز انها چیزهای زیادی آموختم بخصوص انجنیر محمد خان که هردو از قریهء نسی مرکز ولسوالی درواز وخویشاوند بودیم برایم واقعا نقش یک برادر بزرگ و معلم را داشتند. چهرهء مهربانش هنوز در پیش چشمانم است.
درواز در طول تاریخ شحصیت های ادبی، سیاسی و اجتماعی فروانی را در خود پروریده است و این سه تن شهید از جمله آن شخصیتهای ماندگار دروازی اند.
این رسالت جوانان و نسل صاحب فکر و اندیشهء امروزین دروازی است که یاد بزرگان و گذشتگان مبارز و نامور خود را زنده نگه دارند.
******

پ.ن: بیش از یک سال است که میکوشم تا فوتویی از انجنیر صاحب محمد بشیر دروازی را بیابم، که متاسفانه هنوز نیافتم. اگر دوست ی یا کسی از اعضای خانوادهء آن شهید این نوشته را می خوانند و فوتویی از ایشان را دارند؛ لطف نموده و برایم بفرستند تا اینجا بگذارم.



هیچ نظری موجود نیست: