چهارشنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۹۸

طالب وحشتناک است؛ مگر از آن نباید ترسید!


طالب وحشتناک است؛ مگر از آن نباید ترسید!
========================
مصاحبهء آقای خلیلزاد با آریانا نیوز را در پروگرام مناظره با دقت شنیدم.
با آنکه آقای خلیلزاد بسیار کوشید تا دپلومات مآبانه جواب بدهند؛ ولی چند مسئله را میتوان در مصاحبه ایشان با وضاحت دید:
1- قباحت زدایی از طالبان: ایشان که از نخستین روزهای حملات امریکا و شکست طالبان به "سیاست گام بگام بسوی ابقای طالبان در حاکمیت" آغاز کردند؛ حالا دارند و یا میخواهند این وظیفه را به پایان آن برسانند. ولی ابقای طالبان در حاکمیت نه به نفع صلح در افغانستان و منطقه است و نه به نفع سیاست های راهبردی امریکا، ولی مسلما موازی با روان ترایبلیستی آقای خلیلزاد هست.
2-. صلح با طالبان تصمیم رهبری ایالات متحده امریکا است.جنگ وصلح میان امریکا و طالبان است که حکومت افغانستان در آن نقشی ندارد .
3- اگر طالبان هژده سال پیش به پلانهای امریکا موافقت میکردند؛ امریکا به افغانستان لشکر کشی نمیکرد و حکومت طالبان تا حال پابرجا میبود!؟
4- توافق میان امریکا، روسیه و چین در رابطه به مذاکرات با طالبان.
5- ایران ستیزی.
*****
...و اما طالبان:
هر ملا و هر طلبه مدارس دینی "طالب" نیست.
تحریک طالبان یک جنبش ملی و وطنی و حتی ایدیولوژیک هم نیست.
"طالبان" یک تحریک سیاسی- امنیتی است.
طالبان دارای چند خصوصیت زیرین است:
- یک تحریک خلق الساعه و اپراتیفی است.
حرکت "طالبان" برعکس تمام تنظیمهای جهادی بدون گذشته جهادی و سیاسی بوجود آمد.
- طالبان یک نیروی مطلقا وابسته به استخبارات جهانی بخصوص استخبارات پاکستان است.
- طالبان یک جریان عقب گرای سلفی، بنیادگرا و متعصب دینی است که در مخالفت صریح با اسلام معتدل و معمول در افغانستان و همه ارزشهای مدنی قرار دارد. طالبان امروزی، شریرتر، تمدن ستیز ترو متعصب تر از طالبان هژده سال پیش اند.
- طالبان یک حرکت تمامیت خواه و ترایبلیستی و معتقد بر فرهنگ قبیلوی است و برای تسلط کامل "قبیلهء خودی" و یک رنگ سازی قومی باشندگان افغانستان باورمند است.
هریکی ازین خصوصیات (وابستگی به استخبارات، بنیادگرایی و وابستگی قبیلوی) اگر از طالبان گرفته شود؛ دیگر "طالبان"ی وجود نخواهد داشت.
اگر حمایت های سیاسی و لوژیستیکی پاکستان و سایر کشورها و حلقات تمویل کنندهء داخلی و خارجی طالبان از ایشان گرفته شود؛ طالبان توان شش ماه جنگیدن در مقابل حتی همین نیروهای مسلح کنونی کشور را ندارند.
****
دو کانفرانس مسکو با وجود آنکه به نیت قباحت زدایی ازطالبان توسط متحدین کابل و مسکو نشین طالبان سازماندهی شده بود؛ ولی در عمل به زیان طالبان تمام شد:
- طالبان با آن فوتوهای یادگاری ایکه با ماه رویان روسی گرفتند؛ دیگر آن ابهت معنوی و دینی قبلی را نزد عام مردم افغانستان نخواهند داشت.
- سفرهای طالبان به مسکو با پاسپورتهای خارجی(احتمالا پاکستانی) نشان دادکه انها چقدر وابسته به کشورهای خارجی اند.
- با آنکه طالبان همیشه ازجهاد بخاطر بیرون راندن امریکاییها دم میزنند؛ ولی همین سفرهای شان نشاندهندهء وابستگی آنها به امریکا است. کدام آدمی قبول کرده میتواند که قطر، امارات و پاکستان بتوانند بدون اجازهء ایالات متحده از طالبان این گونه حمایت کنند؟!
*****
هرگاه اگر صلحی با طابان مطرح باشد، این صلح میان طالبان و نیروهای ضد طالبانی باید شکل بگیرد، نه میان طالبان مستقر در پاکستان و طالبان ارگ نشین در کابل و حتی نه میان امریکا و طالبان.
من موضع گیری ضد طالبانی آقای حمدالله محب مشاور امنیت ملی را بمراتب دلسوزانه ترومسئولانه تر برای صلح در افغانستان یافتم تا موضع گیرهای این "قهرمان صلح افغانستان!" یعنی آقای خلیلزاد .
طالب وحشتناک است؛ مگر از آن نباید ترسید!
اگرهمه نیروهای ضد طالبانی متحد گردند؛ شکست طالبان حتمی و قطعی خواهد بود.
*****
نوت: متن مصاحبهء آقایون خلیلزاد و محب را در کامنت اول و دوم میتوان دید و شنید.

هیچ نظری موجود نیست: