چهارشنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۹۸

هم تباری به معنای هم وطنی یا شهروندی نیست.

هم تباری به معنای هم وطنی یا شهروندی نیست.
==========================
داشتن تابعیت دوگانه یک حق پذیرفته شده در اکثر کشورهای جهان است؛ همچنانیکه در برخی از کشور...ها افراد نمیتوانند دو تابعیت داشته باشند.
ترک تابعیت نیز یک حق پذیرفته شده و جزء حقوق بشری است.
من آنانی را هموطن خود میدانم که تابعیت افغانستان را دارند و این تابعیت میتواند یک گانه باشد یا دوگانه. حتی آنی که در افغانستان زندگی کند ولی تابعیت افغانستان را نداشته باشد، هموطن من نیست.
اگر بنیاد دولت - ملت سازی را بر اساس نژاد و تبار بگذاریم، در آنصورت باید جغرافیای کل جهان را از نو ساخت. مضاف بر آن با پذیرش فرضیهء دولت های خالص تباری، باید به راسیستان و نازیستان درود فرستاد!
وطن من همین جغرافیای شناخته شدهء بین المللی ( اگرچه استعماری و تحمیلی) بنام افغانستان است.
نه یک وجب بیشتر نه یک وجب کمتر!
هموطنان من آنانی اند که تابعیت دولت افغانستان را دارند. لذا هر اوزبیک، بلوچ، پشتون، تاجیک، ترکمن، هزاره و...که تابعیت کشوری دیگری دارد و تابعیت افغانستان را ندارد هموطن من نیست.
همبستگی با هم تباران برون مرزی خوب و ضرور است ولی صرف به درد همکاریهای بلند مدت منطقوی میخورد.
در فیس بوک/ 17 جون 2016 نشر شده و باز در سال 2019

هیچ نظری موجود نیست: